Częstochowa: Węzeł Jasna Góra na A1 już przejezdny. Nowym węzłem dojedziemy szybciej do centrum miasta?
15 lutego 2020 oficjalnie udostępniono dla ruchu nowy węzeł na autostradzie A1 – Częstochowa Jasna Góra. Czy dzięki temu kierowcy wjeżdżający do miasta od strony Górnego Śląska, łatwiej dostaną się do centrum Częstochowy?
Dzięki otwarciu węzła Częstochowa Jasna Góra możliwy jest wjazd na autostradę A1 i zjazd z niej do Częstochowy oraz w kierunku Kłobucka, Krzepic i Wielunia. Dotychczas chcąc przejechać tzw. autostradową obwodnicą Częstochowy, koniecznym było skorzystanie z węzła Częstochowa Północ lub Częstochowa Południe (z zastrzeżeniem braku możliwości wjazdu do Częstochowy pojazdom ciężarowym o masie powyżej 12 ton).
Jadąc chociażby z Katowic autostradą do centrum Częstochowy dotychczas kierowcy mieli do wyboru zjechanie z A1 na węźle Częstochowa Południe i później kierowanie się przez Dźbów w stronę centrum miasta.
Teraz kierowcy mają jeszcze możliwość zjechania do centrum na węźle Jasna Góra, który znajduje się bliżej samego klasztoru, jednak czas dojazdu tym węzłem nie różni się od jazdy z węzła Częstochowa Południe i wynosi z Katowic około godziny.
Jak dojechać z południa do centrum Częstochowy węzłem Jasna Góra? Wjeżdżamy na A1 w Piekarach Śląskich, jedziemy autostradą do węzła Jasna Góra, zjeżdżamy na DK43 w stronę Częstochowy, jedziemy ulicą św. Rocha do Rynku Wieluńskiego i jesteśmy na parkingu w pobliżu klasztoru.
Choć wybierając węzeł Jasna Góra będziemy krócej przebijali się przez miasto, to niestety ulica św. Rocha jest jednojezdniowa, a jej stan pozostawia wiele do życzenia. W godzinach szczytu można tu utknąć w sporych korkach.
Mieszkańcy Kłobucka już odczuli otwarcie węzła autostradowego Jasna Góra. Niestety są to odczucia negatywne. Przez centrum miasta przejeżdża jeszcze więcej ciężarówek niż dotychczas. Tiry zjeżdżają z A1 na węźle Jasna Góra i jadą przez Kłobuck, a dalej do Wielunia i trasą S8 do Warszawy. Dzięki temu omijają zakaz wjazdu do Częstochowy z tonażem powyżej 12 ton, a także remontowaną DK1.
Otwarcie autostradowej obwodnicy Częstochowy na pewno przyczyniło się do odciążenia miasta z tranzytu, o czym świadczą m.in. pomiary ruchu wykonane przez Miejski Zarząd Drógi i Transportu w Częstochowie w dzielnicy Dźbów.
Tak naprawdę wszyscy pod Jasną Górą czekają jednak na pełne otwarcie obwodnicy z wszystkim węzłami. To powinno pozytywnie wpłynąć na natężenie ruchu i pozwolić rozpocząć remont DK 1 i DK 46.
Autostrada A1 pod Częstochową: Kiedy koniec wszystkich prac?
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad stara się, aby pełne otwarcie autostrady mogło nastąpić, jak najszybciej. Do tego potrzebne jest jeszcze dokończenie budowy jednego wiaduktu, a także budowa dróg serwisowych i technicznych.
Do wykonania pozostał również cały zakres robót melioracyjnych, prac wykończeniowych w asortymentach robót drogowych, mostowych, branżowych oraz zieleni.
Ostatnim elementem będzie wykonanie i wprowadzenie docelowej organizacji ruchu. GDDKiA sukcesywnie ogłasza i rozstrzyga kolejne przetargi. Na otwarcie czeka jeszcze tylko węzeł Częstochowa Blachownia, który zdaniem drogowców ma zostać udostępniony w II kwartale 2020 roku.