Kiedy rozpocznie się modernizacja DK1, największa w historii miasta inwestycja drogowa? Trudno powiedzieć, bo po protestach MZDiT wyłonił wykonawcę, ale firma wciąż wstrzymuje się z podpisaniem umowy.
Termin zakończenia przebudowy alei Wojska Polskiego, która jest częścią trasy DK 1 to 31 sierpnia 2020 roku. Ale czy uda się go dotrzymać? Wyłoniony w przetargu wykonawca, konsorcjum, na którego czele stoi firma Drog-Bud, jeszcze nie podpisał umowy.
– Daliśmy sobie miesiąc na dopełnienie wszystkich formalności – mówi Piotr Kurkowski, p.o. dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu w Częstochowie.
Jak udało się nam nieoficjalnie dowiedzieć, konsorcjum mocno zastanawia się nad podpisaniem umowy. Wczoraj bezskutecznie próbowaliśmy się skontaktować z zarządem firmy Drog-Bud.
Sam MZDiT na razie nie dopuszcza do siebie myśli, że mogłoby nie dojść do podpisania umowy. Rozpoczęcie prac już i tak jest mocno opóźnione ze względu na trudności z zakończeniem procedury przetargowej. Była ona przesuwana m.in. z powodu gigantycznej liczby zapytań od firm.
Ostatecznie MZDiT wybrał ofertę konsorcjum Drog-Bud, Fiesta-Fišer i Nowak Mosty z Częstochowy. Inwestycja jest warta prawie 179 mln zł. Swoje oferty przedstawiło osiem firm. Pięć zostało odrzuconych z przyczyn formalnych.
Oceniano propozycje: konsorcjum firm Strabag i Strabag Infrastruktura Południe (oferta za 299 mln 894 tys. zł), Budimexu z Warszawy (236 mln 203 tys. zł) oraz konsorcjum Drog-Bud, Fiesta-Fišer i Nowak Mosty z Częstochowy (178 mln 838 tys. zł).
Na realizację tej inwestycji miasto pozyskało dotacje unijne w wysokości 85 procent jej wartości. Umowa na dofinansowanie została podpisana w grudniu 2016 roku.
Przebudowa al. Wojska Polskiego zostanie wykonana w trybie „zaprojektuj - wybuduj” . Z pewnością nie obejdzie się bez dużych utrudnień w ruchu, bo zakres prac jest bardzo duży. Zakres prac obejmie przebudowę części DK-1 przebiegającej przez miasto na odcinku od węzła z aleją Jana Pawła II do skrzyżowania z ul. Rakowską (5,5 km) oraz przebudowę głównych skrzyżowań.
W ramach inwestycji na skrzyżowaniu z ul. Krakowską i Rejtana, a także na skrzyżowaniu z ul. Legionów powstaną estakady.
Przebudowana zostanie także estakada na Rakowie. Projekt zakłada również budowę ścieżek rowerowych wzdłuż DK 1 oraz remonty części kładek dla pieszych, aby mogły służyć też cyklistom.
Inwestycja pozwoli na zwiększenie dostępności transportowej Częstochowy, poprawę przepustowości DK-1 i zmniejszenie uciążliwości wynikających z nadmiernego ruchu drogowego.
Zwiększy ona również bezpieczeństwo ruchu oraz nośność drogi. Udrożnienie sieci drogowej miasta poprawi płynność ruchu w korytarzu sieci TEN-T na obszarze regionu i całego kraju.
Zadowoleni powinni być także rowerzyści. Projekt zakłada bowiem budowę ścieżek rowerowych wzdłuż DK 1 oraz remonty części kładek dla pieszych, aby mogły służyć też cyklistom.
Modernizacja DK 1 będzie największą w historii miejską inwestycją drogową. Częstochowa otrzymała na nią ponad 164 mln zł dofinansowania. Projekt „Przebudowa alei Wojska Polskiego - DK 1 w Częstochowie” zajął pierwsze miejsce na liście inwestycji wybranych do dofinansowania europejskiego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Dodajmy, że gdy miasto otrzymało dotację w 2016 roku, urzędnicy szacowali, że przebudowa tego odcinka DK 1 pochłonie ok. 194 mln zł.
Inne inwestycje drogowe w Częstochowie
Kolejne inwestycje drogowe poprawiają warunki komunikacyjne nie tylko w samym mieście, ale także pozwalają na dobre skomunikowanie z autostradą A1.
Konsorcjum Drog-Bud rozbuduje DK 46 – ulice Główną i Przejazdową wraz z budową obejścia ul. św. Barbary do ul. Pułaskiego. Inwestycja będzie kosztować blisko 98 mln zł. To kolejna inwestycja w Częstochowie, która pozwoli na płynne i bezpieczne połączenie sieci dróg krajowych i wojewódzkich, w tym połączenia tych dróg z budowaną autostradą A1.
Niedawno oddano do użytku przedłużenie al. Bohaterów Monte Cassino do ul. Dźbowskiej. To część inwestycji obejmującej przebudowę DW 908. Rozbudowa DK 46 ma poprawić przepustowość DK 46 w zachodniej części Częstochowy, odciążyć miasto od nadmiernego ruchu drogowego dzięki budowie nowego odcinka drogi krajowej i stworzyć bezpieczne połączenia z budowaną autostradą A1.