Częstochowa. Budowa centrów przesiadkowych w listopadzie 2019
Na Piłsudskiego jest nowa nawierzchnia, zniknął historyczny bruk. Na budowie centrów przesiadkowych przy dworcach przy Piłsudskiego, na Stradomiu i Rakowie w Częstochowie widać postęp robót. Listopad 2019
Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem robót - mówi Maciej Hasik, rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu w Częstochowie.
W listopadzie 2018 roku przy głównym dworcu kolejowym w Częstochowie, od strony ulicy Piłsudskiego, rozpoczęła się budowa centrum przesiadkowego. Co się tu dzieje w listopadzie 2019?
Część centrum przesiadkowego powstaje za Konduktorownią, patrząc w stronę ulicy Piotrkowskiej. Wyburzono tam stary mur kolejowy (pozostał niewielki fragment). Powstają miejsca parkingowe dla samochodów, perony autobusowe. Budowane są chodniki przy ulicy Piłsudskiego z zatoczkami postojowymi dla aut. Jezdnie przejazdowe są utwardzanie przed wylaniem asfaltu.
Na ulicy Piłsudskiego, od ul. Piotrkowskiej, do skrzyżowania z ul. Katedralną, jest już nowa nawierzchnia. Zniknął historyczny bruk. Ale tylko z ulicy. Zdemontowane kocie łby wykorzystano do wybrukowania zatoczek postojowych dla samochodów. Układane są nowe chodniki. Montowane są nowe latarnie.
Na Rakowie też już widać postęp prac. Tutaj roboty zbiegły się z generalną przebudową peronów na przystanku kolejowym. Są utrudnienia w przejściu do miasta, w kierunku Rezerwatu Archeologicznego, ale są wyznaczone przejścia dla pieszych.
Centra przesiadkowe powstają w centrum, przy ul. Piłsudskiego oraz na Stradomiu i Rakowie. Wszystkie przy dworcach kolejowych.
Parking przy dworcu PKP Częstochowa Główna od strony ul. Piłsudskiego będzie miał 4 zadaszone perony dla autobusów, 5 miejsc postojowych dla taksówek, 10 miejsc dla niepełnosprawnych, 15 miejsc dla rowerów oraz 50 miejsc dla samochodów osobowych.
Na Stradomiu będzie m. in. jeden zadaszony peron dla autobusów, parking zadaszony dla 15 rowerów.
Na Rakowie jeden zadaszony peron przystankowy dla autobusów, 4 miejsca postojowe dla taksówek, tyle samo dla osób niepełnosprawnych, parking zadaszony dla 15 rowerów, 30 miejsc postojowych dla samochodów osobowych. Przy każdym węźle powstanie ok. 7 km ścieżek rowerowych. Inwestycja, wszystkie trzy centra przesiadkowe, ma zostać zrealizowana do 30 czerwca 2020 roku.Inwestycja ma zostać zrealizowana do 30 czerwca 2020 roku. Łączna jej wartość wynosi 69 mln złotych. W Częstochowie liczą, że centra przesiadkowe skłonią mieszkańców i turystów do korzystania z transportu publicznego, ponieważ będzie on dobry, wygodny, tani i skoordynowany.
Historyczny mur i ulica
Na budowie centrum przesiadkowego przy ul. Piłsudskiego wyburzono historyczny mur, który był pozostałością po Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Mur był zbudowany z jurajskiego kamienia wapiennego i cegieł. Jego resztka pozostała w miejscu, które należy do kolei. Przeciwko wyburzeniu protestowało wiele organizacji miejskich, ale Miejski Zarząd Dróg i Transportu tłumaczył, że obiekt nie był zabytkiem, a na jego pozostawienie nie pozwalał stan techniczny. Ulica Piłsudskiego to w Częstochowie miejsce szczególne.
Przed wojną była reprezentacyjna na równi z aleją Najświętszej Maryi Panny, z którą zresztą sąsiaduje.