Co zrobić z nietrafionymi prezentami?
Radzi Marek Kamiński, rzecznik konsumentów
- Minęły święta, dostaliśmy mnóstwo prezentów, z czego część nietrafionych. Jak można je zwrócić do sklepu?
- Od czasu do czasu zgłaszają się do mnie osoby z pytaniem co zrobić w takiej sytuacji. Konsumenci zwykle chcą zwrócić prezenty, które dostali w podwójnej ilości, na przykład zastawę stołową. Mieliśmy też telefony w sprawie zwrotu niechcianej biżuterii czy telefonów komórkowych. W takim przypadku liczy się dobra wola sprzedawcy. Trzeba się zgłosić do sklepu i wytłumaczyć sprzedawcy, że prezent z różnych względów był nietrafiony. Najlepiej, żeby konsument sam zaproponował, że nie będzie chciał zwrotu gotówki, tylko wybierze inny towar w sklepie w tej samej lub wyższej cenie. Sprzedawca może się zgodzić na taką propozycję, ale nie musi.
- Taka sytuacja dotyczy oczywiście towarów kupionych w sklepach stacjonarnych.
- Zgadza się. W przypadku innych dopuszczalnych sposobów sprzedaży: czyli przez telefon, internet i fax lub poza siedzibą firmy konsument ma prawo odstąpić od umowy także bez podania przyczyny w ciągu 14 dni kalendarzowych od daty zakupu. Liczy się data stempla pocztowego, nie data zakupu. Oczywiście musimy zwrócić towar nieużywany, w oryginalnym opakowaniu, a sprzedawca ma obowiązek zwrócić wpłaconą kwotę.
- O czym jeszcze powinniśmy pamiętać robiąc zakupy?
- O zabraniu dokumentu potwierdzającego zawarcie umowy. Może być to faktura, rachunek, paragon a nawet zwykła kartka z pieczątką firmy na której jest nazwa i adres sprzedającego, data i opis co i za ile zostało zakupione. Takiego potwierdzenia mamy prawo żądać na przykład kiedy kupujemy coś na targowisku. Jeśli sprzedawca nie chce wydać potwierdzenia, należy to zgłosić do Powiatowego Rzecznika Konsumentów.