Co jest w umowie z biurem podróży
Twoja umowa z biurem podróży zawiera wiele istotnych informacji. Dotyczą praw i obowiązków. Podpowiadamy, jak czytać tego rodzaju dokument i na co warto zwrócić szczególną uwagę.
Prawo turystyczne
Umowa musi być zawarta na piśmie i muszą w niej być dane:
- biura podróży (wraz z jego numerem w rejestrze organizatorów turystyki i pośredników turystycznych),
- osoby, która podpisuje umowę w imieniu usługodawcy.
W umowie trzeba podać
- Trasę i miejsce wyjazdu.
- Czas trwania imprezy i jej program – w tym jakość, rodzaj i terminy oferowanych usług transportowych, hotelarskich czy gastronomicznych.
- Cenę – z wyszczególnieniem wszelkich należności, również podatkowych.
- Sposób zapłaty, rodzaj i zakres ubezpieczenia (oraz dane ubezpieczyciela).
Masz prawo wiedzieć
W umowie musi znaleźć się też informacja o terminie, w jakim biuro ma powiadomić klienta o:
- ewentualnym odwołaniu wyjazdu,
- dacie ewentualnego przeniesienia uprawnień i obowiązków kupującego wycieczkę na inną osobę,
- wymaganiach specjalnych uzgodnionych pomiędzy biurem a turystą.
Uwaga!
Powinieneś też wiedzieć, jakie przepisy regulują kwestie umowy i wynikające z nich konsekwencje prawne oraz jak i kiedy możesz złożyć reklamację.
Zmiana warunków umowy
Biura podróży przyznają sobie prawo do zmiany programu imprezy oraz jej warunków w stosunku do informacji zawartych w katalogu lub umowie. Możesz jednak usłyszeć, że zmiana kategorii hotelu, jego rodzaju czy położenia nie daje ci prawa odstąpienia od umowy bez ponoszenia kosztów. To nieprawda!
Bo taka jest prawda
Zgodnie z ustawą o usługach turystycznych w przypadku, gdy przedsiębiorca jest zmuszony zmienić istotne warunki kontraktu, przykładowo kategorię hotelu, powinien niezwłocznie cię o tym powiadomić. W takiej sytuacji masz prawo do odstąpienia od umowy i natychmiastowego zwrotu wszystkich wniesionych świadczeń – bez obowiązku zapłaty kary umownej.
Gdy nie chcesz zrezygnować z wyjazdu i zgadzasz się na zakwaterowanie w innym hotelu, nie jesteś skazany na frustrację, gdy okaże się, że obiekt jest niższej jakości od tego określonego w programie imprezy (bo na przykład miał być w mieście, a jest na jego obrzeżach). Wówczas masz prawo żądać odszkodowania, jak wyjaśnia Ewa Mazurkiewicz, dyrektor zielonogórskiej delegatury Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp. Konsultowała nasz poradnik pod kątem merytorycznym.
Regulamin ma znaczenie
Oprócz umowy w biurze podróży powinniśmy otrzymać również regulamin dołączony do katalogu oraz program uczestnictwa.
Co ważne, te dokumenty nie zawsze są wiążące!
Jeśli regulamin został nam przedstawiony już po podpisaniu umowy, nie jest ważny i nie ma mocy prawnej.
Gdy natomiast zdarzy się tak, że w katalogu zawarte są inne treści niż w umowie, wówczas trzeba będzie dać pierwszeństwo umowie.
Prawo. Kiedy wycieczka może podrożeć
Co do zasady, cena ustalona w umowie nie powinna być podwyższona. Organizator może to zrobić w wyjątkowych przypadkach, gdy umowa przewiduje taką możliwość. Ale może to nastąpić tylko z powodu wzrostu: 1)_kosztów transportu; 2) opłat urzędowych, np. podatków, opłaty lotniskowej; 3) kursu walut. Organizator musi jednak udokumentować wpływ jednej z tych powyższych okoliczności na podwyższenie ceny, a o zmianie niezwłocznie cię poinformować. W takim przypadku masz prawo odstąpienia od umowy i zwrotu wpłaconych pieniędzy.
Uwaga! W okresie 20 dni przed datą wyjazdu cena ustalona w umowie nie może być podwyższona – bez względu na okoliczności!
W przypadku gdy podróż zostanie odwołana lub przełożona, mamy prawo:
- żądać natychmiastowego zwrotu pieniędzy, lub
- zgodzić się na uczestnictwo w imprezie zastępczej. Standard wyjazdu musi pozostać na tym samym poziomie lub wyższym. Jeżeli zostanie obniżony, mamy otrzymać zwrot różnicy w cenie.
Jeśli nie zdecydujemy się na wyjazd zastępczy i chcemy odstąpić od umowy, zróbmy to na piśmie, wyraźnie wskazując przyczynę rezygnacji. Dokument wyślijmy do organizatora także wówczas, gdy wyjazd wykupiliśmy za pośrednictwem agencji.
Prawo. Gdy to ty rezygnujesz z wyjazdu
Czasami zdarza się, że to my musimy odwołać wyjazd. Niestety, obecnie może zdarzyć się również tak, że w kraju, do którego się wybieramy, są jakieś zamieszki, ale nie zostały jeszcze oficjalnie odwołane wyjazdy do niego. Co wtedy? Niestety, biura nie zwracają całej zapłaconej kwoty. Stosują postanowienia dotyczące rezygnacji z imprezy, które są w umowie. Niejednokrotnie bardzo niekorzystne dla klienta, bo gdy obowiązuje system zryczałtowanych opłat, wyrażony w postaci procentowej części ceny imprezy, uzależnionych od terminu rezygnacji, możemy dostać grosze.
Prawo. Co z twoim ubezpieczeniem
Organizator wyjazdu turystycznego ma obowiązek ubezpieczenia uczestników od następstw nieszczęśliwych wypadków (tak zwane NNW) oraz kosztów leczenia (KL). Taki zapis powinien widnieć w umowie.
Pamiętaj jednak, że jest to ubezpieczenie podstawowe, dlatego warto wykupić sobie dodatkową polisę, taką dopasowaną do swoich potrzeb.
Z kolei aby uniknąć sytuacji, że tracimy sporo pieniędzy z powodu naszej rezygnacji z wyjazdu, warto zastanowić się nad wykupieniem tak zwanego ubezpieczenia od rezygnacji z imprezy.
Warto wiedzieć
Nie ma znaczenia, czy to first minute, czy last
Zawsze przysługuje pełen zakres ochrony!
Nazwa wycieczki nie ma znaczenia. Bez względu na to, czy to first minute, czy last minute, przysługuje pełen zakres ochrony przewidziany przepisami, np. w przypadku zmiany ceny.
Cena wycieczki – to warto o niej wiedzieć
Gdy porównujesz oferty biur podróży, upewnij się, że...
... cena obejmuje wszystkie opłaty i koszty, w tym ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków czy przejazd z lotniska do hotelu.
Uwaga! Z takimi sytuacjami możesz się spotkać.
Możesz spotkać się z wycieczkami bez wliczonych cen wyżywienia czy opłat dodatkowych związanych z przelotem i bagażem. Upewnij się wcześniej, czy nie będziesz musiał wydać dodatkowych pieniędzy.
Zwróć uwagę, w jakiej walucie podana jest cena wyjazdu.
Jeśli w obcej, musisz uzyskać informację, wg kursu jakiego banku jest przeliczana na złotówki i z którego dnia (wpłaty zaliczki czy ostatecznej kwoty).
Jeśli wpłacasz co najmniej 10proc. zaliczki.
Wówczas powinniśmy otrzymać od organizatora, wraz z pisemną umową, potwierdzenie tego, że biuro podróży ma gwarancję bankową lub ubezpieczeniową. Możesz też dostać pisemne potwierdzenie umowy ubezpieczenia, którą ma organizator –_ze wskazaniem sposobu ubiegania się o wypłatę środków z tej polisy.
Życie pokazuje, że najważniejszym kryterium wyboru konkretnej oferty nadal pozostaje cena, jaką np. widzimy na reklamowym plakacie. Zauroczeni czasami tak szybko chcemy złapać okazję, że podpisujemy umowę, nie czytając jej. Pamiętajmy: jeśli nie zapoznamy się z jej warunkami, może się okazać, że zapłacimy za urlop dwa razy. Bo w przypadku ewentualnej reklamacji liczy się przede wszystkim to, co w umowie.