"Chopin" pojedzie przez Kraków, a Śląsk i Zagłębie później dojadą do stolicy.

Czytaj dalej
Tomasz Szymczyk

"Chopin" pojedzie przez Kraków, a Śląsk i Zagłębie później dojadą do stolicy.

Tomasz Szymczyk

Przewoźnicy wolą Kraków od Katowic? Od grudnia stolica województwa śląskiego straci pierwsze poranne szybkie połączenie kolejowe ze stolicą. Tak przynajmniej wynika z zamieszczonego już w internecie projektu nowego rozkładu jazdy.

Dotychczas połączenie takie zapewniał pociąg Chopin kursujący z Wiednia, Budapesztu i Pragi przez stolicę województwa do Warszawy Wschodniej. Od grudnia jadący przez przejście graniczne w Zebrzydowicach skład w Zabrzegu koło Czechowic-Dziedzic nie skręci w kierunku Katowic, a pojedzie prosto, by do Warszawy dotrzeć przez Kraków zatrzymując się w Czechowicach-Dziedzicach i Oświęcimiu, a w międzyczasie również na stacji Brzeszcze Jawiszowice. Krytycy takiego przetrasowania Chopina wskazują, że to miasto, którego burmistrzem była premier Beata Szydło.

- To przerysowywanie całej sytuacji. Chopin jadąc przez Katowice zatrzymywał się w Pszczynie, więc jadąc przez Kraków może zatrzymać się w Brzeszczach - uważa Jakub Majewski z fundacji ProKolej.

Czesi chcieli czy Czesi stracą?

Nieoficjalnie wśród kolejarzy mówi się też, że decyzja o przetrasowaniu Chopina to bariera dla jednego z czeskich przewoźników, który chce uruchomić tanie bezpośrednie połączenia kolejowe z Pragi do Krakowa. Przewoźnik ten nie dostanie zgody, jeśli przez to zagrożone będzie któreś z istniejących połączeń. A takie będzie funkcjonować właśnie od grudnia.

Spółka PKP Intercity, która na odcinku krajowym odpowiada za „Chopina” tłumaczy tymczasem , że pociąg pojedzie przez Kraków z uwagi m.in. na sugestie kolejarzy z Republiki Czeskiej, a w porze dotychczasowego odjazdu pociągu z Katowic podróżni ze Śląska i Zagłębia będą mieć inne połączenie.

W dalszej części:

  • Międzynarodowe ustalenia w sprawie pociągu
  • Co w zamian za Chopina dostaną pasażerowie i czy pojadą 4 rano?
  • Czy urzędnicy marszałka powalczą o połączenie
Pozostało jeszcze 65% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 3,69 zł dziennie.

    już od
    3,69
    /dzień
Tomasz Szymczyk

Dziennikarz i redaktor Dziennika Zachodniego, aktualnie szef działu Śląsk. Piszę o najczęściej o kolei w województwie śląskim oraz historii Śląska i Zagłębia. Lubię spędzać aktywnie czas na rowerze lub na górskich szlakach. Jesienią obowiązkowy punkt tygodnia to grzybobranie. Zapraszam do kontaktu: t.szymczyk@dz.com.pl, twitter: @SzymczykT

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2025 Polska Press Sp. z o.o.

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z niniejszej strony internetowej, w tym ze znajdujących się na niej publikacji, przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody Polska Press Sp. z o.o. w Warszawie jest niedozwolone. Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są tutaj.