Chociwelka w 2018 roku odzyska swoją młodość
23 km niebezpiecznej drogi zostanie zmodernizowane za ponad 51 mln zł. Projektantem przebudowy Chociwelki jest Pracownia Projektowa PROJBUD z Inowrocławia Jarosław Matuszak, a wykonawcą firma Budimex.
Modernizacja obejmie odcinek od zjazdu z S3 na tzw. Chociwelkę do okolic miejscowości Krzywnica. Dalszy, krótki odcinek prowadzący do Lisowa (do drogi krajowej nr 20) został wyremontowany już w roku 2011.
Wykonawcą jest Budimex, który wejdzie na teren inwestycji 1 marca tego roku. Przebudowa ma być ukończona do 30 czerwca 2018 r. Całość inwestycji ma kosztować 51,6 mln zł.
Chociwelka na mapie wojewódzkich dróg uchodziła za jedną z niebezpieczniejszych.
- Już dawno ta droga powinna być zmodernizowana - uważa mł. insp. Grzegorz Sudakow, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Szczecinie. - Obecne jej parametry zachęcają do szybkiej jazdy, ale nawierzchnia przedstawia wiele do życzenia, jest śliska, wychodzą na nią zwierzęta itd. W minionym roku doszło na niej do 48 wypadków i kolizji, w których zginęła 1 osoba, a 8 zostało rannych. Liczba tych zdarzeń rośnie, czego przykładem rok 2015, gdy było ich 37 i 2014 - 29.
Przy kładzeniu nowej nawierzchni zostanie wykorzystana metoda tzw. rubblizingu, czyli rozkruszania na miejscu betonowych płyt, z których wykonana jest Chociwelka i wykorzystania materiału jako podbudowy nowej trasy.
Dotychczasowe kilkanaście skrzyżowań z innymi drogami zostanie całkowicie przebudowane. Przewiduje się budowę tylko dwóch rond w miejscach uznanych za najbardziej niebezpieczne.
Co istotne, na skrzyżowaniach pojawi się za to oświetlenie, co powinno przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa przejazdu.
Z większych inwestycji warto wymienić przebudowę dwóch mostów. Jednego nad rzeką Małką w pobliżu Warchlinka oraz drugiego, nad rzeką Iną w pobliżu Sowna. Przewiduje się rozebranie dwóch nieczynnych wiaduktów (z których korzystają tylko miejscowi) oraz wyremontowanie sześciu dalszych, cieszących się większym ruchem.
Cała inwestycja ma kosztować 51,6 mln zł, z czego ze środków unijnych, czyli Regionalnego Programu Operacyjnego wydatkowane zostanie 43,8 mln zł. Wkład własny województwa wyniesie 7,8 mln zł.
Chociwelka jak nowa do 30 czerwca 2018 r.
- To istotna inwestycja na mapie drogowej regionu, która łączy aglomerację szczecińską ze wschodnią częścią województwa - mówi Anna Mieczkowska, wicemarszałek regionu.
Na czas modernizacji drogi zostanie wprowadzona tymczasowa organizacja ruchu w całym regionie wokół drogi.
- Będziemy chcieli skomasować wyłączenia odcinków z ruchu, a tym samym oddać je szybciej do użytku - mówi Andrzej Nohel, dyr. Budimeksu.
Według informacji Michała Żubera, dyrektora Zachodniopomorskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, projekt modernizacji przewiduje całkowitą likwidację pasa, przygotowanego jeszcze przed wojną do poprowadzenia drugiej nitki.
- Nie ma tu aż tak dużego ruchu - tłumaczy.
Gdy w listopadzie ubiegłego roku marszałek Olgierd Geblewicz mówił o przeznaczeniu na inwestycje drogowe 1 mld zł, wspomniał o Chociwelce jako jednym z miejsc „o największym ruchu”. Likwidacja miejsca pod drugą nitkę wydaje się więc co najmniej dziwna.
Warto w tym miejscu przypomnieć, że „Głos” bardzo uważnie przypatruje się inwestycjom drogowym, stanowiącym rzeczywisty krwiobieg gospodarki województwa.
Obecnie prowadzimy akcję na rzecz kontynuacji budowy S6, która w naszym regionie idzie dobrze, ale już w woj. pomorskim „kuleje”. Podpisy pod petycją do premier Beaty Szydło można składać na internetowej stronie lub u nas w redakcji. Zebraliśmy już ok. 20 tys. podpisów.