Bydgoszcz za lat kilkanaście - inwestycje, które zmienią bydgoską rzeczywistość
Optymistycznie w inwestycyjną przyszłość wybiega marszałek województwa Piotr Całbecki. On dysponuje środkami unijnymi, które będą trafiać do lokalnych samorządów w kolejnych latach. Jakie inwestycje uważa za najważniejsze dla Bydgoszczy i jakie chciałby przeprowadzić w najbliższych latach?
Nie jest tajemnicą, że najbliżej jest do rozbudowy Opery Nova o czwarty krąg (jeszcze w 2019 roku szacowano inwestycje na 80 milionów złotych, dziś wiadomo że ta kwota jest niewystarczająca), przesądzona jest też budowa zupełnie nowej siedziby Filharmonii Pomorskiej w naszym mieście.
Nie brakuje planów związanych z rozwojem transportu. Wśród nich linia kolejowa do bydgoskiego lotniska i tramwaj metropolitalny łączący Bydgoszcz z Toruniem przez Złąwieś Wielką. Marszałek zapowiada też wsparcie dla wsparcie dla rozwoju terminala multimodalnego w Emilianowie i ożywienia Kanału Bydgoskiego poprzez przywrócenie żeglowności na całym odcinku Międzynarodowej Drogi Wodnej E-70 w kierunku Berlina.
Choć kolej nie ma ostatnio dobrej passy w województwie, marszałek deklaruje reaktywację linii kolejowej, która połączy Bydgoszcz z Nakłem, Sępólnem Krajeńskim i Więcborkiem. Połączenie kolejowe z Bydgoszczą ma zyskać także Koronowo. Władze województwa zapowiadają też wsparcie dla budowy mostu w Solcu Kujawskim. Docelowo pasażerów w regionie ma obejmować transport metropolitalny oparty o jeden bilet łączący wszystkie systemy komunikacyjne (pociągi, tramwaje i autobusy). W przyszłości mają nas wozić wyłącznie ekologiczne autobusy komunikacji miejskiej. Marszałek jednak nie ma tu na myśli autobusów elektrycznych, a napędzane wodorem. Muszą się też znaleźć pieniądze na wymianę wszystkich pieców węglowych w regionie – to podstawowy warunek walki o czyste powietrze. Niektóre samorządy, w tym bydgoski, zakazy użytkowania kotłów na paliwo stałe wprowadzą już za kilka lat. A „śmieciuchy” mają trafić na złom jeszcze szybciej.
ProNatura ochroni nas przed podwyżkami?
Jak się wydaje, kluczowe dla bydgoszczan mogą okazać się inwestycje w branży odpadowej i energetycznej. Na co dzień niewiele osób o nich myśli, ale to one decydują m. in. o kosztach ogrzewania i cenach wywozu śmieci. Tu mamy również kilka ambitnych przedsięwzięć w planach.
- Instalacja Recyklingu Organicznego Poprzez Fermentację Bioodpadów (biogazownia) to projekt, którego głównym celem jest umożliwienie efektywnego przetwarzania (recyklingu) zbieranych selektywnie odpadów biodegradowalnych, a tym samym zmniejszenie ilości odpadów komunalnych podlegających składowaniu. W przeciwieństwie do tradycyjnej kompostowni, technologia charakteryzuje się znikomą uciążliwością odorową. Zakładamy, że do stacji fermentacji odpadów biodegradowalnych, kierowany będzie strumień odpadów o masie do 60 000 ton w ciągu roku (obecnie nasza kompostownia przyjmuje do 4000 ton rocznie) – mówi Piotr Kurek, rzecznik miejskiej spółki ProNatura.
Spółka będzie modernizować także linię sortowniczą, przez co zwiększy się efektywność odzysku surowców. W planach jest również farma fotowoltaiczna.
- Planujemy budowę farmy PV na terenie zamkniętego składowiska odpadów przy ul. Prądocińskiej, o powierzchni ok. 5 ha i mocy ok. 5MW, która pozwoli na zasilenie nowo powstałej sortowni, a tym samym wymierne oszczędności w zakupie energii elektrycznej – informuje rzecznik zastrzegając, że kluczowe dla powodzenia inwestycji będzie pozyskanie finansowania.
Inwestuje też bydgoska elektrociepłownia, która należy do PGE Energia Ciepła. Gazem będzie zastępować węgiel. Mieszkańcy poczują to w powietrzu i być może - w "kieszeniach".
- Odchodzimy od wykorzystywania węgla w jednej z naszych dwóch jednostek, która jest zlokalizowana na bydgoskich Jachcicach. Wpłynie to pozytywnie na stan środowiska oraz zapewni bezpieczeństwo dostaw ciepła i stworzy warunki do zaopatrzenia w przyszłości nowych odbiorców ciepła z terenu Bydgoszczy. W perspektywie kolejnych lat zaplanowana została również budowa nowej jednostki wytwórczej, kogeneracyjnej zasilanej paliwem gazowym w miejsce dwóch istniejących kotłów węglowych na terenie drugiej naszej lokalizacji, tj. Elektrociepłowni Bydgoszcz II przy ulicy Energetycznej w Bydgoszczy – zapowiedział Sebastian Wasilewski, dyrektor Elektrociepłowni PGE Energia Ciepła w Bydgoszczy.
Ratusz boi się o przyszłość – czy samorząd będzie istniał?
Bydgoski ratusz w ogóle nie chce wybiegać w przyszłość, jest przytłoczony sytuacją budżetową, która – jak podkreśla przy każdej okazji prezydent Rafał Bruski - jest pokłosiem polityki rządu. Zdaniem ratusza wyzwaniem jest już uchwalenie budżetu.
- Przy kontynuowaniu tej polityki centralizacji i cięć w finansowaniu samorządów mówienie o jakichkolwiek nowych inwestycjach z „rozmachem finansowym” nie ma w tej chwili podstaw. W sytuacji, gdy tylko aby dokończyć trwające inwestycje trzeba wziąć kredyt około 250 mln zł, dodatkowo przy zwiększających się stopach procentowych, kluczowa jest dyskusja czy za 15 lat samorząd będzie jeszcze istniał w rozumieniu samodzielne realizowanych zadań – obawia się Marta Stachowiak, rzecznik prezydenta Bydgoszczy.
Bydgoski rozmach metropolitalny
Nieco łatwiej wybiegać w przyszłość organizacjom pozarządowym, które mogą kreślić śmielsze plany rozwoju Bydgoszczy i regionu. Nieustannie troskę o rozkwit miasta miasta, a jednocześnie jego dorobek dba Towarzystwo Miłośników Miasta Bydgoszczy i Stowarzyszenie Metropolia Bydgoska. Jak widzi miasto za lat kilkanaście jej prezes Piotr Cyprys?
- Z przystani w Starym Fordonie wyruszają statki wycieczkowe z pokładem słonecznym w rejsy po Wiśle oraz Brdzie do Wyspy Młyńskiej i dalej Kanałem Bydgoskim do Nakła. Szerokie bulwary nad Brdą zachęcają do rowerowych wypraw wzdłuż rzeki aż do toru regatowego, po drodze czekają miejsca do wypoczynku i weekendowego grillowania nad wodą oraz wypożyczalnie sprzętu wodnego -rozmarza się Piotr Cyrpys.
Zdaniem wielu przyszłością regionalnego transportu ma być Szybka Kolej Metropolitalna. Tu plany SMB wiążą się z planami marszałka województwa, choć ten połączenia między Bydgoszczą a Toruniem realizowałby raczej nowoczesnym, szybkim tramwajem.
Szybka kolej miejska zawiezie aż do Nakła
- Bydgoszcz z Szybką Koleją Metropolitalną obejmującą swym zasięgiem Bydgoski Obszar Funkcjonalny, a w szczególności takie miasta i gminy jak: Nakło, Koronowo (nowa linia kolejowa), Szubin, Solec Kujawski, Dąbrowa Chełmińska, Nowa Wieś Wielka. Kolej zapewnia też szybki transport wewnątrz miasta, łącząc BPPT (Emilianowo), Fordon, Osową Górę, Port Lotniczy. Powstaje port przeładunkowy w Emilianowie, a wraz z nim nowy most na Wiśle (Makowiska–Czarnowo). Most tworzy fragment wschodniej obwodnicy miasta i zdejmuje znaczącą część ruchu tranzytowego z ul. Fordońskiej. Ułatwia dojazd do BPPT i staje się zalążkiem infrastruktury przyszłego portu na Wiśle, a także nowego ujścia Kanału Bydgoskiego do Wisły - kreśli ambitne wizje szef SMB.
Pierzeja zachodnia rynku - myśl wiecznie żywa
Miłośnicy miasta w jego historycznym kształcie nie rezygnują również z planów odbudowy zachodniej pierzei rynku. Choć temat ten przepadł w konsultacjach społecznych, bo bydgoszczanie głosowali na bardziej przyziemne sprawy, jak np. remont ul. Nakielskiej, to osoby które patrzą na miasto szerzej nie mają wątpliwości, że tematu zarzucić nie można. Prezydent Bydgoszczy nigdy nie był przeciw odbudowie pierzei, ale zaznaczał, że – pomijając aspekt braku środków w budżecie – należy to zrobić tylko w wariancie historycznym. Pozostaje jeszcze kwestia odbudowy teatru na placu Teatralnym.
- Na plac Teatralny powraca bryła zburzonego teatru z odtworzonymi detalami architektonicznymi i historyczną zabudową widowni. Teatr naturalnie domyka nam historyczną tkankę miasta – nie ma wątpliwości Piotr Cyprys.