Jak utrzymać obiekty z miejskich budżetów obywatelskich? W Jaworznie chcą oddać na ten cel 300 tysięcy złotych z tego budżetu.
O ile, oczywiście, odpowiednią uchwałę podejmie tamtejsza Rada Miejska. W innych miastach obiektami powstałymi z inicjatywy mieszkańców zarządzają najczęściej szkoły lub odpowiednie wydziały UM.
W Jaworznie dopiero co zakończyły się konsultacje społeczne dotyczące przebiegu kolejnej edycji Jaworznickiego Budżetu Obywatelskiego. W przyszłym roku do dyspozycji mieszkańców będzie kwota 3 milionów złotych, z czego 1,7 miliona złotych ma zostać przeznaczone na projekty ze stref dzielnicowych (maksymalnie 85 tysięcy złotych), z kolei 1 milion złotych na projekty ogólnomiejskie. Co z pozostałymi 300 tysiącami złotych? Mają zostać przeznaczone na bieżące utrzymanie obiektów powstałych w poprzednich edycjach JBO.
- Wprowadzono to rozwiązanie na wnioski radnych oraz mieszkańców. Pierwszym rokiem wprowadzenia oddzielnej kwoty był rok 2017. A wcześniej, jeśli było to konieczne, korzystano z takich uprawnień jak np. rękojmia czy gwarancja - mówi Maciej Zaremba, rzecznik prasowy jaworznickiego Urzędu Miejskiego.- Rzeczona kwota zostanie proporcjonalnie rozdysponowana pomiędzy jednostki, które będą administrować danymi projektami lub obiektami. To Wydział Komunalny i Ochrony Środowiska, Wydział Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Ludności, MZNK, MZOPOW, MCKiS, orkiestra Archetti czy MZDiM. Pragnę zaznaczyć, że kwota na utrzymanie nie wyklucza korzystania z rękojmi i/lub gwarancji - dodaje.
Wnioski w czerwcu
Takie zasady będą musiały zostać jeszcze przyjęte na sesji jaworznickiej Rady Miejskiej. Projekt uchwały zakłada, że mieszkańcy swoje wnioski składać będą mogli w czerwcu, zaś głosowanie odbywać się będzie we wrześniu. Będzie to już szósta edycja Jaworznickiego Budżetu Obywatelskiego.
Pomysłu wygospodarowania dodatkowej kwoty specjalnie na utrzymanie obiektów powstałych w ramach budżetu obywatelskiego nie było i - jak przekonują urzędnicy - raczej nie będzie w sąsiednim Sosnowcu.
Odpowiednie wydziały
- Obiektami, które powstały z inicjatywy mieszkańców w ramach budżetu obywatelskiego opiekują się poszczególne wydziały Urzędu Miejskiego lub np. szkoły, jeśli boisko czy siłownia powstały na ich terenie - mówi Krzysztof Polaczkiewicz z biura prasowego sosnowieckiego Urzędu Miejskiego, który zaznacza, że miasto korzysta też z gwarancji na zakupione urządzenia, ale też z ubezpieczenia. - Przydało się, gdy w wyniku podpalenia zniszczone zostało boisko w rejonie ul. Gospodarczej. Środki z ubezpieczenia przekazaliśmy na jego odnowienie - dodaje.
W dalszej części:
- Jak sprawę rozwiązano w Dąbrowie i Zabrzu
- Nowości w budżecie w Jaworznie
Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.
-
Prenumerata cyfrowa
Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 3,69 zł dziennie.
już od
3,69 ZŁ /dzień