Budowa wstrzymana
Na razie ścieżka rowerowa przy ulicy Śniadeckich w Bydgoszczy nie powstanie.
To miała być jedna z największych inwestycji rowerowych w mieście za ponad 11 milionów złotych. Jednak na razie została wstrzymana. Drogowcy ogłosili, że w najbliższym czasie nie wybudują nowej ścieżki dla cyklistów wzdłuż ulic Warszawskiej, Śniadeckich i Krasińskiego.
Przypomnijmy, że koncepcja zakładała poprowadzenie trasy od dworca PKP aż na Bartodzieje. Ścieżka miała prowadzić wspomnianymi już ulicami, a także przez rondo Ossolińskich, ulice Sieńki, Moniuszki i Skłodowskiej-Curie, aż do Łęczyckiej. Pomysł na budowę śródmiejskiej części został jednak zawieszony. Przynajmniej na kilka lat.
Jednym z powodów takiego obrotu sprawy był protest handlowców z ulicy Śniadeckich. Koncepcje budowy trasy zakładały bowiem w jednym z wariantów likwidację ponad 30 miejsc parkingowych.
- Nie mam nic przeciwko ścieżkom rowerowym, ale nie twórzmy jej właśnie tutaj - apelował kilka tygodni temu Ireneusz Bloch, właściciel sklepu wędkarskiego z ulicy Śniadeckich. - 80 procent moich klientów, to kierowcy - dodawał.
Innego zdania byli natomiast miłośnicy komunikacji. Ich zdaniem likwidacja parkingów ma sporo zalet. - Ulica Śniadeckich powinna być przede wszystkim przyjazna dla pieszych. W końcu wszyscy klienci sklepów wchodzą do nich, jako piesi - mówili.
Delegacja kupców spotkała się nawet z wiceprezydentem Bydgoszczy, Mirosławem Kozłowiczem. Tam handlowcy przedstawili swoje argumenty. W ostatecznym rozrachunku okazały się one skuteczne.
- Przyświeca nam idea godzenia interesów. Nie chcieliśmy doprowadzić do konfliktu z handlowcami - tłumaczy Krzysztof Kosiedowski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej.
Ale drogowcy mówią też o innych powodach odroczenia tej inwestycji.
- Obawiamy się, że w momencie rozpoczęcia przebudowy trasy W-Z wprowadzone zmiany na ulicy Śniadeckich doprowadzą do dużego zamieszania i zakłóceń w płynności ruchu. Stąd też taka decyzja - wyjaśnia Kosiedowski.
Zarząd dróg zapowiada, że wróci do tego pomysłu w momencie, gdy zakończy się przebudowa tzw. „wuzetki”.
W tym roku rozpocznie się natomiast budowa trasy od alei Ossolińskich na Bartodzieje. Zakończyły się już konsultacje społeczne w tej sprawie. Choć nie wzięło w nich dużo osób (zaledwie 3, w tym przedstawiciele Stowarzyszenia na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego oraz Masy Krytycznej), to i tak wprowadzone zostaną zmiany do koncepcji. Wybrano również warianty, według których wybudowana zostanie nowa trasa.
Jak będzie wyglądać budowa ścieżki rowerowej od r. Ossolińskich do Łęczyckiej:
- - W ramach konsultacji wybrany został wariant, zakładający budowę wydzielonej drogi rowerowej na odcinkach na których będzie to możliwe. Tak będzie np.: r. Ossolińskich - droga rowerowa zostanie wydzielona z istniejącego już szerokiego chodnika, który zostanie przebudowany.
- - Pas dla rowerzystów zostanie wprowadzony na ulicy Moniuszki. Tam brakuje miejsca na wybudowanie wydzielonej trasy dla rowerów. Przy skrzyżowaniu z ulicą Ogińskiego zaprojektowano tzw. śluzy dla rowerzystów. Umożliwią one bezpieczne oczekiwanie na zmianę świateł.
- - Zwężony zostanie wlot w jezdnię przy ulicy Sportowej.
- - Wydzielona droga dla rowerów powstanie wzdłuż ulic Skłodowskiej-Curie i Łęczyckiej. Na poszczególnych odcinkach wprowadzone zostaną też zmiany w sygnalizacjach świetlnych i sposobie parkowania.
- - Na prośbę mieszkańców przy Łęczyckiej powstanie zjazd do ulicy Bocznej.
- - Wykonane będzie połączenie drogi rowerowej z ulicami Brodnicką i Działdowską.
- - Przy skrzyżowaniu Skłodowskiej-Curie i Łęczyckiej zwężone zostaną nieco pasy ruchu. Ma to poprawić bezpieczeństwo ruchu rowerowego.
- - Wydzielone zostaną prawoskręty dla rowerów przy skrzyżowaniu Skłodowskiej-Curie i al. Wyszyńskiego.