Budowa tunelu pod Łodzią
Sześć firm chce budować w Łodzi tunel średnicowy - spółka PKP PLK wczoraj wreszcie otworzyła oferty (miało się to odbyć w styczniu) w ogłoszonym w końcu ubiegłego roku przetargu.
Która z nich wygra - okaże się najwcześniej w trzecim kwartale tego roku, wtedy zostanie wyłoniony zwycięzca.
Wielu zaliczało tunel do inwestycji pozostających w sferze marzeń. To ogromne wyzwanie. Będzie bowiem przebiegał pod ścisłym centrum miasta, po drodze pociągi będą zatrzymywały się na dwóch podziemnych przystankach. Pierwszy, nazwany Centrum, zostanie zlokalizowany u zbiegu ul. Zielonej, Zachodniej i al. Kościuszki. Drugi, o nazwie Ogrodowa, znajdzie się przy Manufakturze w rejonie ul. Ogrodowej, Karskiego i Drewnowskiej.
Prace projektowe potrwają rok, a w 2019 roku rozpocznie się drążenie tunelu, który będzie prowadził od dworca Łódź Fabryczna do dworca Łódź Kaliska i stacji na Żabieńcu. Część prac będzie prowadzona metodą odkrywkową. Tory znajdą się na głębokości nawet 30 metrów, a pociągi będą mogły jechać po nich z prędkością 100 km/h. Inwestycja skończy się w połowie 2022 roku, rok wcześniej niż planowano (udało sie przyspieszyć ogłoszenie przetargu).
Tunel średnicowy to drugi etap projektu „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego”. Stanowi on przedłużenie linii kolejowej z dworca Łódź Fabryczna na zachód. W rejonie al. Włókniarzy rozdzieli się na dwie odnogi - jedna pobiegnie na północ i doprowadzi do stacji Łódź Żabieniec, druga na południe, do dworca Łódź Kaliska. Pierwszym etapem była budowa tunelu kolejowego od stacji Łódź Niciarniana do podziemnego dworca Fabrycznego.
Koszt budowy tunelu średnicowego szacowano na ok. 2,2 mld zł. Złożone przez firmy oferty opiewają na kwoty od 1,36 do 2,17 mld zł. Pieniądze będą pochodzić od PKP i z funduszy unijnych.