Autostrada A2 będzie miała trzeci pas!
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową dotyczącą budowy trzeciego pasa ruchu na autostradzie A2 na odcinku Poznań Krzesiny - Poznań Zachód. Chociaż nie jest jeszcze prawomocna, to jest to duży krok ku rozbudowie tego fragmentu drogi.
- Najważniejsze były dla nas kwestie związane z hałasem. Braliśmy pod uwagę wnioski okolicznych mieszkańców, rad osiedli, stowarzyszeń oraz miasta. W większości przypadków były one zbieżne i dotyczyły jak największej ochrony przed hałasem - mówi Łukasz Dąbkowski, rzecznik Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
Co denerwuje kierowców? Oto nasz top 10:
Dlatego też RDOŚ wskazała na konieczność zamontowania 14 dodatkowych ekranów akustycznych oraz modernizacji 18, które obecnie stoją przy autostradzie. Ponadto inwestor będzie musiał również posadzić drzewa i krzewy wzdłuż ekranów.
- To nie tylko kwestia wygłuszenia, ale również estetyki nowych elementów.
Chcemy, by wpisały się w otoczenie - wyjaśnia Łukasz Dąbkowski.
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska nakazała również przeprowadzenie analizy hałasu po zakończeniu prac budowlanych. To ma pokazać czy normy hałasu po zakończeniu inwestycji na pewno nie będą przekraczane. Łukasz Dąbkowski przekonuje, że RDOŚ wziął pod uwagę większość wniosków ze strony mieszkańców. Część z nich nadal jest jednak zaniepokojona możliwością zbyt dużego hałasu.
- Liczba przejeżdżających aut będzie stale wzrastała i to nas martwi. Już teraz hałas jest szczególnie uciążliwy np. na os. Powstańców Śląskich. Z kolei przez dolinę strumienia junikowskiego dociera on również do centrum Świerczewa - mówi Dawid Abramowicz, przewodniczący zarządu osiedla Świerczewo.
Jego obawy podziela radny PiS Jan Sulanowski. - Obawiam się, że wprowadzone zabezpieczenia nie będą satysfakcjonujące dla mieszkańców. Nie zostały uwzględnione uwagi dotyczące postawienia dodatkowych ekranów akustycznych po północnej stronie autostrady - mówi.
Ciężarówki z zakazem wyprzedzania na A2
Źródło: TVN Turbo / x-news
Strony niezadowolone z rozstrzygnięcia RDOŚ wciąż mogą złożyć od niego odwołanie. To jednak opóźni budowę trzeciego pasa autostrady. Gdyby wszystko odbyło się bez problemów, prace na A2 mogłyby ruszyć w połowie lub trzecim kwartale przyszłego roku.
- To jest najbardziej optymistyczny wariant. Z kolei sama budowa potrwa co najmniej 1,5 roku. Na pewno będziemy potrzebowali na to więcej niż jednego sezonu budowlanego
- wyjaśnia Andrzej Lewandowicz, prezes spółki Autostrada Wielkopolska. I podkreśla, że najbliższy realny termin oddania do użytku poszerzonego odcinka autostrady to przełom 2018 i 2019 roku.
Prace będą oznaczały utrudnienia dla kierowców. Już teraz wiadomo, że autostrada na pewno nie będzie tak przejezdna jak obecnie. Kierowcy będą musieli się liczyć przede wszystkim z ograniczeniem prędkości. Ważne jest jednak to, że przez cały czas będą mieli dostępne dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Bardzo prawdopodobne jest rozwiązanie polegające na wytyczeniu trzech pasów ruchu na jednej jezdni (dwa pasy w jednym kierunku i jeden w przeciwnym) oraz jednego pasa na drugiej jezdni, na której w tym czasie będą prowadzone prace budowlane.
Andrzej Lewandowicz zwraca także uwagę, że jeszcze w tym roku spółka Autostrada Wielkopolska wymieniła nawierzchnię drogi na węzłach Krzesiny, Komorniki i Luboń. Pierwotnie prace te miały zostać wykonane przy okazji rozbudowy autostrady.
- Dzięki temu, że wyprzedziliśmy harmonogram w przyszłym roku będą prowadzone tylko prace na jezdni głównej, a mieszkańcy powyższych miejscowości nie będą mieli problemu, by dostać się do Poznania
- opowiada A. Lewandowicz.
Jednocześnie przekonuje, że budowa trzeciego pasa autostrady, która jest wykorzystywana jako południowa obwodnica Poznania, jest niezbędna. - Średnio na dobę porusza się tamtędy ponad 60 tys. samochodów. To bardzo dużo - podkreśla.
Autostrada A2 jedną z najdroższych w Europie
Źródło: TVN Turbo / x-news
Na razie nieznany jest jeszcze całkowity koszt inwestycji. Wiadomo jednak, że na pewno wyniesie ponad 100 mln zł.
Autostrada A2
Południowa obwodnica Poznania, czyli odcinek autostrady między węzłami Poznań Krzesiny a Poznań Zachód został otwarty w 2003 roku. Już wtedy przewidywano, że w przyszłości może być konieczność rozbudowania drogi o kolejny pas ruchu w każdym kierunku.
W planach pochodzących z 2000 roku był on bowiem uwzględniony jako jedna z inwestycji, które prawdopodobnie trzeba będzie wykonać w przyszłości. Następnie na podstawie tych planów spółka Autostrada Wielkopolska liczyła na uzyskanie decyzji środowiskowej w ramach skróconej procedury. To się jednak nie udało.