Autobusy szkolne - groza na czterech kołach [infografika]

Czytaj dalej
Fot. Jacek Smarz
Marek Weckwerth

Autobusy szkolne - groza na czterech kołach [infografika]

Marek Weckwerth

Kontrole gimbusów w czterech gminach naszego regionu wypadły porażająco. Luzy w układzie kierowniczym to, niestety, norma.

W raporcie Najwyższej Izby Kontroli, bo to ona zleciła kontrole, przykład naszego regionu opisano jako skrajny, drastyczny.

Oliwia Bar, wicedyrektor delegatury NIK w Bydgoszczy, skomentowała raport dla „Pomorskiej” bardziej dyplomatycznie: - Niestety, to smutne, Kujawsko-Pomorskie plasuje się pod względem stwierdzonych nieprawidłowości na samym szczycie.

Okazuje się bowiem, że na 16 skontrolowanych autobusów szkolnych zatrzymano 12 dowodów rejestracyjnych.

W dziewięciu przypadkach ich stan był tak zły, że inspektorzy transportu drogowego (ITD) wydali zakaz dalszej jazdy. Pojazdy miały co najmniej 13 lat, a dwa najstarsze - 22 lata.

W całym kraju kontrola objęła 30 jednostek samorządowych. W Kujawsko-Pomorskiem skontrolowano pięć gmin: Bartniczka, Bytoń, Lisewo, Radziejów i Rypin. Tylko w gminie Bytoń nie stwierdzono uchybień, jeśli chodzi o stan autobusów.

Powinno być tak jak na zdjęciu: sprawny autobus szkolny, wyznaczone i oznakowane przystanki  oraz dobra opieka nad bezpieczeństwem dzieci jadących do

Kontrolerzy nie mieli zastrzeżeń co do takiej organizacji, aby zminimalizować czas przejazdu i oczekiwania na dowóz przed i po zajęciach. Przyznali, że samorządowcy zadbali o opiekę nad dziećmi, a także zorganizowali w trakcie oczekiwania na przejazd pobyty w świetlicach.

Znacznie gorzej było z nadzorem gmin nad stanem technicznym autobusów. W wielu przypadkach był on, jak wiemy, dramatycznie zły, co mogło mieć bezpośredni wpływ na zdrowie i bezpieczeństwo przewożonych dzieci.

Opisane w raporcie usterki techniczne, m.in luzy w ukła-dach kierowniczych, nieprawidłowości w układach hamulcowych, poważne korozje ram nośnych pojazdów powodują, że jeży się włos na głowie każdego rozsądnie myślącego człowieka.

Co ciekawe, niektóre gimbusy przeszły wcześniej pozytywnie procedury związane z okresowymi badaniami technicznymi w stacjach diagnostycznych.

Dlatego ITD skierowała do prokuratur zawiadomienia o możliwości popełnia przestępstwa w trakcie tych badań. Najwięcej zastrzeżeń dotyczyło ws-pomnianych korozji elementów nośnych, ale też niezgodności masy pojazdów i liczby miejsc siedzących z opisanymi w dowodach rejestracyjnych.

Powinno być tak jak na zdjęciu: sprawny autobus szkolny, wyznaczone i oznakowane przystanki  oraz dobra opieka nad bezpieczeństwem dzieci jadących do

Władzom samorządowym wytknięto też zagrożenia związane z lokalizacją przystanków w niebezpiecznych dla dzieci miejscach.

W gminie Radziejów np. dzieci zabierano z dróg powiatowych w umówionych miejscach, w sumie w ośmiu. Inspektorzy stwierdzili, że gmina powinna była wyznaczyć i prawidłowo oznakować sześć miejsc. W gminie Lisewo zabierano dzieci z czterech miejsc. Teraz mają to być trzy oznakowane punkty.

Gminy nie zgłosiły zastrzeżeń do raportu, w którym też wyłożono zalecenia, by sytuację uzdrowić. Nie znaczy to, że wszystkim wszystko się podoba.

- Taki sposób dowozu dzieci do szkół był korzystny dla dzieci. Teraz, po kontroli NIK, wprowadzone obostrzenia są nieżyciowe - uważa dr Marek Szuszman, wójt gminy Radziejów. - Wprowadza się bowiem, w porozumieniu z zarządcami dróg i policją, inną organizację ruchu, lokalizacji przystanków. Rodzicom to się nie podoba. Niektórzy rozważają nawet zmianę szkoły dla swoich dzieci.

Powinno być tak jak na zdjęciu: sprawny autobus szkolny, wyznaczone i oznakowane przystanki  oraz dobra opieka nad bezpieczeństwem dzieci jadących do

Prezes NIK wystąpił do szefostwa policji i transportu drogowego o przeprowadzenie kolejnych szczegółowych kontroli gimbusów, i to teraz - w rozpoczynającym się roku szkolnym.

- Tak się dzieje. Skontrolowaliśmy już 88 autobusów szkolnych, zatrzymaliśmy 22 dokumenty dopuszczające pojazdy do ruchu - informuje Krzysztof Nowak, naczelnik Wydziału Inspekcji Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego.

Naczelnik dodaje, że w pracy wspiera ich Mobilna Stacja Kontroli, dzięki której można dokładnie sprawdzić główne układy odpowiedzialne za bezpieczeństwo.

Szkoły, opiekunowie lub rodzice mogą zawsze kontaktować się z inspektoratem wojewódzkim w Bydgoszczy, pod numerem telefonu 52/323 83 49.

Marek Weckwerth

Dziennikarz "Gazety Pomorskiej" specjalizujący się tematyce bezpieczeństwa ruchu drogowego, transportu, gospodarki oraz turystyki i krajoznawstwa. Zainteresowania: turystyka, rekreacja i sport, kajakarstwo, historia, polityka. Instruktor, komandor spływów i wypraw kajakowych, autor podręczników dla kajakarzy i setek artykułów prasowych z tego zakresu. Rekordzista Polski w pływaniu kajakiem rzekami pod prąd od ujścia do źródła. Magister nauk politycznych po uczelniach w Poznaniu i Bydgoszczy.

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.