Autobusy przeniosą się pod dworzec PKP

Czytaj dalej
Fot. m-sky
Artur Jurkowski

Autobusy przeniosą się pod dworzec PKP

Artur Jurkowski

To jedna z najdroższych inwestycji Lublina w najbliższych latach. Budowa nowego dworca metropolitalnego przy ul. Dworcowej ma kosztować 160 mln zł.

Powiało optymizmem. Przynajmniej w ratuszu. Chodzi o powstanie nowego dworca metropolitalnego dla komunikacji samochodowej przy ul. Dworcowej.

W środę urzędnicy otworzyli oferty w przetargu na opracowanie pełnej dokumentacji dla tej inwestycji.

- Mamy sześć ofert, które mieszczą się w cenie zarezerwowanej na to zadanie - poinformowała Marzena Szczepańska, zastępca dyrektora Wydziału Inwestycji i Remontów Urzędu Miasta Lublin.

Ratusz był gotów wydać na projekt nieco ponad 6 mln zł. Do przetargu stanęło dziewięciu oferentów. Ich kosztorysy wahały się od 2,7 do 7,7 mln zł. Najtańszy złożyło biuro lubelskiego architekta Bolesława Stelmacha.

Dla jednych dworzec, dla innych podziemny parking

Nowy dworzec - ratusz używa terminu „Zintegrowane Centrum Komunikacyjne” - powstanie przy ul. Dworcowej. Zajmie ok. 2,6 ha powierzchni.

Powstanie ok. 54 stanowisk dla komunikacji regionalnej. Na płycie dworca znajdzie się min. 20 miejsc postojowych dla autobusów oczekujących na odjazd, ale ten czas nie może być dłuższy niż 15 minut.

Pozostałe - nawet 150 pojazdów - mają oczekiwać na placu postojowym przy ul. Krochmalnej.

W rejonie ul. Gazowej planowana jest budowa pętli komunikacji miejskiej.

Ma tu być 15 stanowisk postojowych, dwa spośród nich wyposażone będą w ładowarki dla autobusów elektrycznych.

Obok placu manewrowego ma stanąć - frontem do ulicy Dworcowej - budynek dworca. Będzie miał dwie kondygnacje.

Poczekalnia ma pomieścić od 250 do 300 podróżnych.

Pod nowym dworcem powstanie parking samochodowy. - Wstępnie wskazujemy, że powinien pomieścić od 100 do 200 pojazdów - mówiła Szczepańska.

Spór o drogi

Budowa nowego dworca będzie się wiązała z przebudową ulic w jego sąsiedztwie. Ratusz chce m.in., aby powstała nowa ulica - wzdłuż hal targowych - która połączy al. Piłsudskiego z ul. Stadionową.

Od strony nowego dworca można by do niej dotrzeć ul. Dworcową. - To połączenie jest niezbędne do obsługi targów - przekonywał Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.

Zastrzeżenia wobec tego pomysłu ma Rada Kultury Przestrzeni. Uważa, że droga niepotrzebnie dzieliłaby park Ludowy i chce, aby była ona skrócona do odcinka Piłsudskiego - Dworcowa.

RKP chce też, aby ul. Pocztowa została tak przebudowana, by mogły z niej korzystać pojazdy komunikacji miejskiej. A ulica 1 Maja zmieniła się z dwu- na jednokierunkową, co wymagałoby „odślepienia” jej od strony pl. Bychawskiego.

- Te uwagi przekażemy projektantom - zapowiedziała Szczepańska.

Jeszcze trochę poczekamy, finał dopiero za pięć lat

Ratusz chce podpisać umowę z projektantem w ciągu dwóch miesięcy. Pięć miesięcy później ma być gotowa koncepcja architektoniczna. Zostanie ona poddana ocenie mieszkańców.

- Prace przy zasadniczym projekcie mogą ruszyć z początkiem 2018 roku - oceniała Szczepańska.

Finalną wersję powinniśmy poznać 420 dni po zaakceptowaniu koncepcji (taki termin określiło ośmiu oferentów).

Później trzeba będzie znaleźć firmę, która wykona roboty budowlane. - Ten etap może potrwać nawet rok - poinformowała Szczepańska.

- Nowy dworzec metropolitalny ma być gotowy do 2022 r. - precyzowała Bernadeta Krzysztofik, dyrektor Wydziału Funduszy Europejskich Urzędu Miasta Lublin.

Koszt inwestycji jest szacowany na 160 mln zł. Będzie realizowana przy wsparciu funduszy z UE w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Artur Jurkowski

Zajmuje się samorządem, głównie funkcjonowaniem lubelskiego ratusza oraz Rady Miasta Lublin. Ponadto inwestycjami m.in. drogowymi.

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.