Aplikacja "Kwarantanna domowa" jest obowiązkowa, ale nie doskonała. Oto najczęstsze błędy, które pojawiają się przy jej wykorzystaniu
Zgodnie z danymi Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Poznaniu, w Wielkopolsce poddanych izolacji lub kwarantannie jest ponad 31 147 osób (stan z 20 października 2020 roku). Z obowiązkową kwarantanną domową wiąże się dodatkowy obowiązek – korzystanie z aplikacji "Kwarantanna domowa". Nie jest to jednak doskonałe narzędzie do kontroli. Ponad 2300 negatywnych opinii i komentarzy znalazło się na stronie aplikacji na Google Play i około 500 kolejnych w App Store. Użytkownicy wskazują liczne błędy w jej działaniu.
Kwarantanna nie 14 a 10 dni
Obowiązkowa kwarantanna dotyczy osób, które miały styczność z osobą chorą lub były narażone na zakażenie oraz osób, które przekraczają granicę zewnętrzną UE. Od września, kwarantanna nakładana przez inspekcję sanitarną, jak i dla osób przekraczających granicę, została skrócona do 10 dni. Osoby, które nie maja objawów choroby nie będą poddawane testom na koronawirusa.
Aplikacja Kwarantanna domowa: numery telefonów nie od razu trafiają do systemu
Osoba objęta kwarantanną dostaje SMS-a z informacją o obowiązku zainstalowania i korzystania z aplikacji "Kwarantanna domowa". Wydawałoby się - nic trudnego. Ale już tu użytkownicy zgłaszają problemy. Niektórzy nie dostają SMS-a z informacją o konieczności zainstalowania aplikacji w pierwsze dni kwarantanny, inni dostają go, ale już po zakończeniu okresu samoizolacji. Bez SMS-a nie ma możliwości zainstalowania aplikacji. Wyskakuje komunikat z informacją, że takiego numeru nie ma w bazie i kwarantanna jego właściciela nie dotyczy.
- Byłem na kwarantannie bite dwa tygodnie. Siedziałem w domu i każdego dnia próbowałem zalogować się do aplikacji "Kwarantanna domowa". Cały czas system mi odpowiadał, że mojego numeru nie ma w bazie. Z ciekawości sprawdziłem kilka dni po zakończeniu kwarantanny aplikację i mogłem już się zalogować. A było już po fakcie
- opowiada Zbyszek z Poznania.
Wielu użytkowników aplikacji "Kwarantanna domowa" na Google Play wskazuje też, że jeśli uda im się w którymś dniu kwarantanny zainstalować aplikację, dostają zadania przez kolejne 10 dni od jej aktywacji, a nie od daty rozpoczęcia kwarantanny.
Aplikacja Kwarantanna domowa: błąd lokalizacji
Jak tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski, w aplikacji wykorzystywana jest geolokalizacja oraz system porównywania twarzy. Dzięki nim wiadomo, że to na pewno ta konkretna osoba i że przechodzi kwarantannę w miejscu zadeklarowanym w formularzu lokalizacyjnym.
Po aktualizacji 3 kwietnia wielu użytkowników zaczęło mieć problemy z lokalizacją urządzenia (błąd 463).
- Po aktualizacji występuję problem z wykonywaniem zadań - cały czas pokazuje błąd lokalizacji - piszą użytkownicy rządowej aplikacji na stronie Google Play.
Przypominamy, że bez prawidłowej lokalizacji nie możesz wykonać poprawnie zadania, czyli zrobić sobie zdjęcia i wysłać go. Z kolei, kiedy zadanie nie jest wykonane, służby zostają poinformowane i mogą przyjechać na kontrolę osobiście. Niektórzy w aplikacji mają wprowadzony też adres zameldowania zamiast tego, który podają jako miejsce do odbycia kwarantanny, dodatkowo, czasami aplikacja "melduje" użytkownika 100 metrów od dokładnego adresu, co również uniemożliwia prawidłowe wykonanie zadań.
Wszystkie te błędy należy zgłaszać dzwoniąc na infolinię 22 165 57 44
📢WAŻNE! Z obowiązkową kwarantanną domową wiąże się od dziś dodatkowy obowiązek – korzystanie z aplikacji Kwarantanna domowa. 📲
Sprawdź, jak ją pobrać i aktywować. Dowiedz się jak działa➡️https://t.co/TqEY5faKac #zostanwdomu #kwarantannadomowa pic.twitter.com/M0sSDB8nT6— Ministerstwo Cyfryzacji (@MC_GOV_PL) April 1, 2020
Aplikacja Kwarantanna domowa: SMS o niewykonanym zadaniu przy braku zadania
Najwięcej komentarzy co do błędów w aplikacji dotyczy jednak wysyłania SMS-ów z komunikatem o braku wykonaniu zadania, gdy w aplikacji go nie ma. Taki brak zadań i nawał SMS-ów dotyczy wielu użytkowników aplikacji rządowej.
- Dostałem dziś SMS o niewykonaniu zadania, a dopiero dwie minuty później o tym, że w ogóle było jakieś zadanie
- opowiada jeden z użytkowników.
W App Store, pojawiają się też komentarze od obcokrajowców, którzy chcieliby spełnić swój obowiązek samoizolacji po przyjeździe do Polski, ale za pośrednictwem aplikacji nie mogą tego potwierdzić. Dodatkowo, w obecnej wersji aplikacji zmiana języka jest możliwa tylko dla procesu uruchamiania i logowania się do aplikacji. Zadania i komunikaty są podawane tylko w języku polskim. Obcokrajowcy, którzy mają polski numer telefonu, nie mają wyboru - muszą zainstalować aplikację. Nie wykonują jednak zadań, bo ich nie rozumieją.
Na wykonanie zadania użytkownik ma 20 minut. Niewykonanie zadania w tym czasie to znak dla służb, by sprawdziły, czy właściciel telefonu nie łamie zasad odbywania kwarantanny. Wizyty policji osoby objęte kwarantanną spodziewać się mogą w dowolnym momencie kwarantanny. Aplikacja ich nie zastępuje, ale uzupełnia.
Aplikacja "Kwarantanna domowa": Kto może zweryfikować mój numer telefonu ?
- 1) Komenda Główna Policji
- 2) Wojewódzkie Komendy Policji;
- 3) wojewodowie;
- 4) Centralny Ośrodek Informatyki (obsługuje system aplikacji);
- 5) Take Task S.A. (firma obsługująca aplikację od strony technicznej);
- 6) Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia.
Kwarantanna domowa: Oświadczenie
Przypominamy też, że osoby nieposiadające dostępu do internetu (zasięgu telefonii komórkowej) lub/oraz nieposiadające urządzenia mobilnego umożliwiającego zainstalowanie aplikacji „Kwarantanna domowa” mogą być zwolnione z obowiązku korzystania z aplikacji. Trzeba wypełnić i dostarczyć odpowiedni oświadczenie do Policji, telefonując na infolinię 22 165 57 44 oraz poprzez formularz dostępny na stronie: gov.pl. Wzór oświadczenia znajdziesz tu.