(MO)

„500 plus”. Rodzice mają wątpliwości przy wnioskach

„500 plus”. Rodzice mają wątpliwości przy wnioskach Fot. Paweł Lacheta
(MO)

Sporo problemów sprawia podanie dochodów. Podpowiadamy, na co jeszcze trzeba uważać. Ponad pięć tysięcy formularzy złożyli do soboty mieszkańcy Grodu Kopernika

Tylko w Toruniu do soboty rodzice złożyli już ponad 5 tysięcy wniosków. Co ciekawe, już nie co trzeci (jak to było w pierwszych dniach), ale blisko co drugi wniosek wpływa online.

Pomyłki w Toruniu? - Trudno nam sprecyzować, jaki jest odsetek wniosków z pomyłkami, ponieważ jeszcze ich nie rozpatrujemy - mówi Olga Okrucińska, rzeczniczka Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie. - W Toruniu do 9 kwietnia wszystkie ręce zostały skierowane do przyjmowania wniosków. Dopiero w najbliższych dniach badać będziemy zgłoszenia. Już wiemy jednak, co rodzicom sprawia największe problemy, gdy do nas przychodzą osobiście. To określenie składu rodziny, czy np. ująć dzieci z nieformalnych związków, czy nie? Kłopot sprawia również podanie dochodów.

Jeśli chodzi o dochód, to torunianie często pytają, czy wlicza się do niego zasiłki z pomocy społecznej oraz dodatek mieszkaniowy. - Nie. Zdecydowanie powtarzamy, że tych świadczeń nie należy ujmować. Natomiast jeśli chodzi o zarobki, które uzyskujemy z jakiejś pracy wykonanej na umowę-zlecenie, to - tak! Takie pieniądze do dochodu wliczamy - podkreśla Olga Okrucińska.

Jeśli składaliśmy osobiście „goły” formularz na dziecko drugie i kolejne w rodzinie, w przypadku błędu spodziewajmy się wezwania od urzędników - mailem lub esemesem. Jeśli składaliśmy prócz formularza także zaświadczenie o dochodzie i to w nim się pomyliliśmy, możemy przyjść i np. donieść brakujący dokument.

W przypadku wniosków składanych przez internet, szczegółowe zalecenia reagowania na błędy wydało urzędnikom ministerstwo rodziny, pracy i polityki społecznej. Wynika z niego, że o wykrytej pomyłce urzędnicy mają nas poinformować mailem. - Rekomendujemy, aby w wezwaniu znajdował się przede wszystkim komunikat o preferowanym sposobie usunięcia nieprawidłowości, tj. powtórnym złożeniu prawidłowo wypełnionego wniosku za pośrednictwem danego kanału czy systemów teleinformatycznych - dotyczy to w szczególności kanału bankowego. To jest możliwa alternatywa do wizyty w urzędzie - podkreśla ministerstwo.

Z monitoringu resortu wynika, że powtarza się brak wskazania pierwszego dziecka w składzie rodziny, w przypadku wnioskowania o świadczenie wychowawcze wyłącznie na drugie i kolejne dzieci. Kolejne błędy to brak wskazania współmałżonka w składzie rodziny, brak numeru PESEL członków rodziny. Kolejna rzecz, adres zamieszkania wnioskodawcy nie zgadza się z adresem organu właściwego.

(MO)

(MO)

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.