30. ROCZNICA ODRODZENIA SAMORZĄDU: Inwestycje CPK to szansa dla Łodzi
Budowa Lotniska Solidarność między Warszawą i Łodzią oznacza zbliżenie pierwszego i trzeciego miasta w Polsce pod względem liczby mieszkańców, które i tak ciążą do siebie w naturalny sposób
Łódź jest w przededniu olbrzymich i korzystnych zmian w połączeniach komunikacyjnych, co jest związane z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego. Podpisywane są kolejne umowy na prace przygotowawcze do budowy linii dużych prędkości między Warszawą a granicą z Czechami, z przystankiem w naszym mieście. Po wybudowaniu tej linii z Łodzi na Lotnisko Solidarność dojedziemy w pół godziny!
Budowa lotniska przesiadkowego i nowych połączeń kolejowych między Łodzią i Warszawą stworzy w centrum Polski obszar o największej krajowej dostępności. Aglomeracje Łodzi i Warszawy oraz ulokowane między nimi Airport City będą się integrować w jedną metropolię. Wytworzy to bardzo silny impuls wzmacniający wzrost gospodarczy i szanse rozwojowe dla całego regionu.
Szprycha nr 9
Trwają intensywne przygotowania do budowy tzw. szprychy nr 9 - ponad 400-kilometrowej linii dużych prędkości między Warszawą a granicą z Czechami, z przystankami w Porcie Solidarność, Łodzi i Wrocławiu. Wybudowanie tej linii oznaczać będzie rewolucję w podróżowaniu pociągiem po Polsce.
- Po wybudowaniu „szprychy” nr 9 wydatnie skróci się czas podróży. Na przykład z Łodzi na nowe lotnisko dojedzie się w 30 minut, z Łodzi do Warszawy w 45 minut, zaś podróż z Poznania i Wrocławia do stolicy potrwa mniej niż 2 godziny - podkreśla wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Według harmonogramu, pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2023 roku. Spółka zakłada, że linia oddana zostanie do użytku jednocześnie z Lotniskiem Solidarność.
Niedawno przedstawiciele spółki Centralny Port Komunikacyjny podpisali kontrakt na studium wykonalności dla 200-kilometrowego odcinka linii kolejowej: Łódź - Sieradz Północny - Kępno - Czernica Wrocławska - Wrocław Główny. Zamówienie dotyczy studium wykonalności, czyli kluczowej dokumentacji przedprojektowej. W ramach tego samego zlecenia wykonawca dostarczy spółce CPK m.in. prognozy ruchu, a także analizy - techniczne, środowiskowe i wielokryterialne - oraz przygotuje dokumentację geologiczno-inżynierską i mapy do celów projektowych. Na tej podstawie możliwe będzie wskazanie tzw. wariantu inwestorskiego, czyli rekomendowanego przebiegu linii kolejowej.
Wcześniej, bo na początku czerwca podpisana została umowa na prace przygotowawcze do budowy 140-kilometrowego odcinka linii dużych prędkości z Warszawy Zachodniej do Łodzi Fabrycznej. Podobna umowa została już także podpisana na 60-kilometrowy odcinek łączący Żarów ze Świdnicą, Wałbrzychem i Lubawką na granicy polsko-czeskiej.
Tunel dalekobieżny CPK
Spółka CPK jest obecnie w przededniu ogłoszenia przetargu na tunel dalekobieżny w Łodzi. Od kilku miesięcy spółka PKP Polskie Linie Kolejowe drąży w Łodzi tunel dla ruchu aglomeracyjnego. Pociągi jadące od strony Warszawy będą wjeżdżały do tunelu na stacji Łódź Fabryczna, a dalej PKP planuje podziemne przystanki.
Spółka CPK zbuduje równolegle drugi tunel pod Łodzią, ale przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, w tym dla kolei dużych prędkości. Będzie zaczynał się w tym samym miejscu, czyli na stacji Łódź Fabryczna. Na terenie Łodzi szybkie pociągi będą zatrzymywać się tylko na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu CPK na powierzchnię znajdzie się w okolicach przystanku Lublinek (na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej) na linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód - w kierunku Sieradza, Poznania i Wrocławia.
- Tunel CPK to wygoda dla pasażerów. Dzięki niemu na terenie Łodzi oddzielnie zostanie poprowadzony ruch dalekobieżny, a oddzielnie aglomeracyjny i regionalny, tak samo jak ma to miejsce w Warszawie na linii średnicowej - tłumaczy Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
Inwestycja jest realizowana w ramach porozumienia z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi, z wykorzystaniem dokumentacji, w tym studium wykonalności i decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, przygotowanej w 2013 roku.
W województwie łódzkim w ramach programu kolejowego CPK powstanie 219 km nowych linii kolejowych, a kolejnych 305 km zostanie zmodernizowanych.
Lotnisko plus drogi
Trwają już prace przygotowawcze do poszerzenia przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad coraz bardziej blokującej się autostrady A2. Poszerzenie jej o jeden pas - w obie strony - na odcinku prawie 90 km jest niezbędne w związku z planowaną budową Lotniska Solidarność, ale korzyści przyniesie mieszkańcom obu miast.
Budowa Lotniska Solidarność między Warszawą i Łodzią oznacza zbliżenie pierwszego i trzeciego miasta w Polsce pod względem liczby mieszkańców, które i tak ciążą do siebie w naturalny sposób. Budowa CPK sprawi, że oba miasta staną się częścią jednego organizmu, nie tylko pod względem komunikacyjnym.