Ekstra
Magazyn
Ekstra Magazyn

Najlepsze teksty z całej Polski, w każdy piątek dla wszystkich prenumeratorów Cyfrowych. Poznaj Ekstra Magazyn

Piotr i Paweł w jednej stali firmie. Przez 28 lat. Teraz ich imperium przejmie portugalski potentat?

Czytaj dalej
Fot. mat. prywatne
Marta Danielewicz

Piotr i Paweł w jednej stali firmie. Przez 28 lat. Teraz ich imperium przejmie portugalski potentat?

Marta Danielewicz

Portugalskie Jeronimo Martins i francuskie Auchan - jak dowiedział się „Głos Wielkopolski” to dwie firmy, które ostatecznie wyraziły zainteresowanie kupnem 100 procent udziału poznańskiej sieci Piotr i Paweł. Poszukiwania inwestora strategicznego rozpoczęły się w połowie 2017 roku.

W lutym tego roku spółka zawarła umowę z funduszem TFI Capital Partners, który wyposaża sieć Piotr i Paweł w gotówkę oraz instrumenty zabezpieczające możliwości prowadzenia działalności handlowej. Zdaniem ekonomistów, to właśnie sprzedaż firmy miała uchronić ją przed widmem bankructwa. Spółka jest bardzo zadłużona. Bracia Wosiowie, którzy tworzyli ją od początku, od maja nie pełnią już funkcji zarządczych w spółce. Przeszli do rady nadzorczej. Te działania miały wpłynąć na „poprawę rentowności grupy i finalizację procesu pozyskania inwestora strategicznego”.

Najprawdopodobniej to właśnie właściciel Biedronki złożył zarządowi Piotra i Pawła najkorzystniejszą ofertę. Zarząd poznańskiej spółki potwierdza tylko, że w maju wpłynęło kilka wiążących ofert. W czerwcu ma nastąpić zamknięcie transakcji. Szczegółów jednak nie chce podawać, ani oficjalnie potwierdzić naszych informacji. Zdaniem ekspertów, kupno przez Biedronkę Piotra i Pawła to przepustka dla portugalskiej marki do sklepów typu premium, a także szansa na zaistnienie na rynku e-commerce. Od lat Piotr i Paweł prowadzi przecież sprzedaż internetową.

Dotąd Wosiowie rozwijali firmę samodzielnie, tworząc przez 28 lat działalności sieć 148 supermarketów, obecnych w różnych częściach kraju, działających na zasadzie franczyzy. A zaczęło się niewinnie, od małego sklepu przy ruchliwej ulicy w Poznaniu.

Nocowanie w sklepie

Był rok 1990, kiedy Eleonora Woś, wraz z synami Piotrem i Pawłem zdecydowała się otworzyć sklep przy ulicy Głogowskiej w Poznaniu. Lata 90. w Polsce to była prawdziwa odwilż. Polityka Leszka Balcerowicza, ówczesnego ministra finansów, i wprowadzenie ulg dla nowych firm pozwoliło rodzinie Wosiów zaistnieć w świecie biznesu. A Piotr i Paweł stał się symbolem luksusu. Na Głogowskiej w sklepie o powierzchni 60 mkw. półki uginały się od ilości produktów. Zagraniczne alkohole, świeże warzywa, szynki i sery różnego rodzaju, do tej pory kompletnie w Polsce nieznane, a przede wszystkim niedostępne. Poznaniacy mieli w czym wybierać.

W dalszej części artykułu poznasz m.in. całą historię sklepów, przeczytasz, co było kamieniem milowym w rozwoju spółki, a także dlaczego to uczeń przerósł mistrza. Ponadto profesor z Uniwersytetu Ekonomicznego wyjaśnia, co mogło zgubić Piotra i Pawła.

Pozostało jeszcze 83% treści.

Aby przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Trwa loteria mieszkaniowa Nowin!

    Wykup abonament dostępu do treści elektronicznych i weź udział w losowaniu fantastycznych nagród: mieszkania oraz gotówki!

    już od
    29,00
    /4 szanse
  • Płatność za artykuł

    Aby przeczytać ten artykuł, wyślij SMS o treści N24 na numer 7155 (1,23 zł z VAT) i aktywuj otrzymany kod.

    1,23 z VAT
Aktywujesz kod bez rejestracji

Odblokowujesz dostęp jednorazowo, tylko na tej przeglądarce. Jeżeli chcesz w przyszłości wrócić do tego artykułu, skorzystaj z opcji aktywacji kodu z rejestracją - zarejestruj się.

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i czytaj bez rejestracji" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

odzyskaj hasło

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i zaloguj się" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

Aby móc przetwarzać Twoje dane osobowe w postaci adresu e-mail dla celów przedstawiania informacji handlowych na temat naszych towarów lub usług za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, prosimy Cię o wyrażenie poniżej wskazanych zgód.

Pamiętaj, w każdej chwili możesz cofnąć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Cofnięcie zgody nie wpłynie jednak na zgodność z prawem przetwarzania przez nas Twoich danych osobowych przed wycofaniem zgody. Szczegóły dotyczące zgody, w tym jej wycofania, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności oraz w swoim profilu.

Administratorem Twoich danych osobowych jest spółka Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Domaniewska 45, 02-672 Warszawa. Szczegółowe zasady przetwarzania danych osobowych przez Polska Press oraz uprawnienia użytkowników Serwisu Polskatimes z tym związane zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez nas w szczególności w celu wykonania umowy (usługa świadczona drogą elektroniczną), w celach marketingowych w zakresie udzielonych zgód, jak też w innych celach marketingowych na podstawie naszego uzasadnionego interesu. Podanie przez Ciebie danych osobowych jest dobrowolne. Przysługuje Ci prawo do żądania od nas dostępu do swoich danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych a także prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania przez nas Twoich danych osobowych. Więcej na temat Twoich uprawnień oraz celów przetwarzania danych przeczytasz w naszej Polityce Prywatności.

* Jeżeli klikniesz „Zaznacz wszystkie poniższe zgody” automatycznie zaznaczasz wszystkie zgody. Możesz też zaznaczyć lub odznaczyć każdą ze zgód z osobna.

** Zgoda wymagana.

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i zarejestruj się" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

Marta Danielewicz

m.danielewicz@glos.com

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.nowiny24.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.